پهباد
شرکت Zipline مستقر در سانفرانسیسکو، با پشتیبانی کاخ سفید، قصد دارد تحویل پزشکی را با استفاده از پهپاد در ایالات متحده آمریکا آزمایش کند. این برنامه در صورت تایید سازمان هوانوردی فدرال (FAA) به عنوان گامی مهم در جهت آینده صنعت پهپاد در ایالات متحده شناخته می شود.
در پی یک ابتکار اخیر کاخ سفید که پس از اولین “کارگاه در مورد پهپاد ها و آینده هوانوردی” اعلام شد، شرکت Zipline به عنوان یک شرکت نوپا در زمینه رباتیک مستقر در سان فرانسیسکو، قصد دارد تحویل پزشکی را با استفاده از پهپاد به جوامع دورافتاده ایالات متحده آمریکا آزمایش کند.
مطابق با یک بیانیه کاخ سفید در هفته گذشته، پروازهای Zipline با تایید سازمان هوانوردی فدرال (FAA)، “قابلیت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین در توزیع لوازم ضروری مراقبت های بهداشتی” را در مناطق دورافتاده به اثبات می رساند. این تحویل شامل خون، دارو و محصولات پزشکی برای مکان هایی مانند جزیره اسمیت در مریلند و کلینیک بهداشت قبیله ای دریاچه پیرامید در نوادا خواهد بود.
“ما قبل از این رویداد، پیشنهادی را به دفتر سیاست علمی و فناوری ارائه کردیم… و آنها ما را به عنوان یک شرکت برای برجسته کردن برخی قابلیت های خاص، انتخاب کردند” ، لورنس ویلیامز، مشاور Zipine گفت.
Zipline با همکاری شرکت های Ellumen و ASD Healthcare و سازمان غیرانتفاعی Bloodworks Northwest، تحویل آزمایشی لوازم پزشکی را در واشنگتن، نوادا و مریلند انجام خواهد داد.
Zipline به عنوان یک شرکت سودآور، دروئن ها، سیستم های پرتاب و فرود خاص خود را طراحی می کند. این شرکت نوپا با ۱۹ میلیون دلار سرمایه گذاری خطرپذیر از سوی سرمایه گذارانی مانند Sequoia Capital، Google Ventures، Paul Allen (هم بنیانگذار مایکروسافت)، Jerry Yang (هم بنیانگذار یاهو) و Subtraction Capital حمایت می شود.
شاید برای برخی تعجب آور باشد که بازار اصلی Zipline ایالات متحده نیست، بلکه آفریقاست.
همانطور که TechCrunch گزارش کرد، این شرکت برای پیشگام شدن استفاده از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) در زمینه خدمات لجستیک سلامتی در این قاره تلاش کرده است.
این شامل همکاری با UPS برای تحویل واکسن با استفاده از پهپاد در روآندا می شود.
Zipline همچنین با دولت روآندا در راه اندازی یکی از اولین بنادر پهپاد در جهان همکاری می کند.
لورنس ویلیامز، مشاور Zipline گفت، اینکه راه حل های مبتنی بر تکنولوژی مربوط به آفریقا می تواند کاربردی در ایالات متحده داشته باشد، موضوع عجیبی نیست.
“Zipline تحویل فوری محصولات ضروری پزشکی را بدون وابستگی به جاده ها یا زیرساخت های موجود امکان پذیر می کند. این می تواند برای بسیاری مکان ها در سراسر جهان قابل کاربرد باشد” ، او گفت.
ویلیامز توضیح داد که جدول زمانی Zipline برای آزمایش برنامه مورد حمایت کاخ سفید در ایالات متحده بستگی به تایید سازمان هوانوردی فدرال (FAA) وزارت حمل و نقل دارد.
FAA قوانین عملیاتی به روز شده را برای استفاده از پهپادهای تجاری در ایالات متحده در ماه ژوئن نهایی کرد.
مقررات “بخش ۱۰۷” برخی محدودیت ها را کاهش داد اما آسمان را برای خدمات تحویل بسته که بازیگران تجارت الکترونیکی مانند آمازون برای آن لابی کردند، باز نکرد.
لیزا المن، مدیر م اجرایی همراه Commercial Drone Alliance گفت: “به طور کلی، قوانین جدید انعطاف پذیری بیشتر پهپادهای تجاری را به ویژه در زمینه جمع آوری اطلاعات هوایی فراهم می کند، اما تنها تحویل بسته را به شیوه ای بسیار محدود اجازه می دهد”.
بزرگ ترین محدودیت به گفته المن، یک محدودیت خط دید مستقیم است که تحویل UAV را به اندازه ای که اپراتور می تواند پهپاد را ببیند، محدود می کند.
“خوشبختانه قوانین FAA اجازه می دهد که یک فرآیند معافیت صورت بگیرد که راه را برای برخی عملیات پیشرفته مانند پرواز مستقیم بر فراز افراد، پرواز در شب و اجازه به یک خلبان برای عملیات چندین پهپاد باز می کند”، المن گفت. “اما فرآیند معافیت هنوز به پروازهایی که فراتر از خط دید مستقیم برای تحویل تجاری است، اجازه نخواهد داد…”
وزارت حمل و نقل نشان داد که معافیت برای برخی تحویل بسته ممکن است در رابطه با قوانین FAA و برنامه تحویل پزشکی Zipline در ایالات متحده محتمل باشد.
“راه های متعددی وجود دارد که یک شرکت می تواند برای شروع آزمایش و عملیات واقعی مطابق با قوانین ۱۰۷ دنبال کند” ، سخنگوی DOT که در زمینه سخن می گفت، گفت.
“ممکن است که برای اجازه عملیات خارج از خط دید معافیت گرفته شود. زمان بستگی به آنچه پیشنهاد می شود، نیازمندی های FAA و سرعت شرکت در برآورده کردن آن نیازمندی ها دارد”.
این اطلاعات چندانی در مورد اینکه دقیقا چه زمانی UAV های Zipline که با لوازم پزشکی بارگیری شده اند، می توانند پروازهای فاصله بلند را در ایالات متحده شروع کنند، ارائه نمی کند، اما یک مسیر برای تایید وجود دارد.
مشابه بازیگران مانند گوگل و آمازون، سرنوشت تحویل پهپاد فراتر از آنچه یک اپراتور می تواند ببیند، به فرآیند معافیت قاعده ۱۰۷ آزمایش نشده FAA بستگی دارد.
هر زمان که Zipline آزمایش برنامه مورد حمایت کاخ سفید را شروع کند، می تواند بر چارچوب ملی برای بخش پهپاد تجاری ایالات متحده که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ ۸۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند، تاثیر بگذارد.
“در اینجا پیامدهای عميق تري برای یک صنعت رو به رشد وجود دارد” ، ترا لیونز، مشاور کاخ سفید در دفتر سیاست علمی و تکنولوژی گفت.
او اشاره کرد که Zipline یکی از چندین بازیگر تحویل پهپاد است که در تعهدات اخیر UAV کاخ سفید درگیر هستند.
این ابتکار همچنین شامل همکاری با Project Wing گوگل و شرکت نوپای تحویل پهپاد خرده فروشی Flirtey می شود.
لیونز گفت: “انجام این آزمایش ها روشی برای تسهیل تصمیم گیری هوشمندانه تر از منظور تنظیم کننده است… همه آنها اطلاعات را به فرآیند تصمیم گیری FAA در رابطه با تحویل پهپاد باز می گردانند”.
آیا این می تواند قوانین آینده FAA را به سمت انعطاف پذیری بیشتر در زمینه پیک های UAV در ایالات متحده هدایت کند؟ زمان و آزمایش در چاچوب فرآیند معافیت فعلی این موضوع را روشن خواهد کرد.
- نویسنده : حامد غلامی
- منبع خبر : TechCrunch