نقشه برداری استارتاپ ها
شرکتهای بزرگ مانند آلفابت، اپل و اوبر میلیاردها دلار برای فناوریهای جدید نقشه برداری صرف میکنند تا انقلابی در زمینه خودروهای خودران ایجاد کنند. اما نسل جدیدی از شرکتها به دنبال استفاده از ترکیبی از جمع آوری اطلاعات از مردم و هوش مصنوعی هستند تا راه خود را به سوی موفقیت در دنیای پیچیده جغرافیای بین المللی پیدا کنند.
Mapillary یکی از این شرکتهایی است که به دنبال روش خاص خود است. این شرکت با تنها ۸٫۵ میلیون دلار بودجه سرمایهگذاری (که البته از سوی نامهای بزرگی مانند Sequoia Capital تامین شده) میخواهد در بازی بزرگان پیروز شود یا حداقل آنها را به خرید این شرکت با قیمت قابل توجهی ترغیب کند.
Mapillary تصاویر را از شبکهای از مشارکت کنندگان به همان روشی جمعآوری میکند که Waze از رانندگان برای جمع آوری اطلاعات استفاده میکند. اما چیزی که این شرکت را متمایز میکند، تحلیل عمیق تصاویر دریافتی است. Jan Erik Solem، مدیر عامل Mapillary در مورد اولین محصول واقعی این شرکت میگوید: “ما همه مناطق و اشیاء را برچسب گذاری میکنیم و آنها را در دسترس قرار میدهیم.” به این فرآیند “بخش بندی معنایی” میگویند.
مدل کسب و کار این شرکت فروش دادههای نقشه از تصاویری است که جمعآوری میکند. در نگاه اول، این مدل تا حدودی شبیه کسب و کار CityMaps است که اوایل امسال به قیمتی قابل توجه (البته فاش نشده) خریداری شد. با این حال، یک جنبه دیگر در این کسب و کار وجود دارد که به مرکز آزمایش خودروهای خودران نزدیکتر است. این شرکت در حال کار با دانشگاه UC Berkeley در ابتکار DeepDrive این دانشگاه است.
Solem میگوید: ” تا به امروز تقریباً ۲ میلیون کیلومتر داده جمع آوری شده است. این مقدار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم دادههای گوگل است. ما دو سال و نیم پیش شروع به کار کردیم … و سالانه یک میلیارد دلار هزینه نمیکنیم. هدف ما پوشش مختلف است.”
Solem میگوید: “هر سیستمی که شما به آن آموزش میدهید، بر اساس ورودیها جانبدار خواهد بود. خروجی به طور مستقیم با ورودی رابطه دارد. شما میتوانید یک سیستم را در ایالات متحده آموزش دهید، اما در بقیه دنیا مشابه نخواهد بود… اگر در مجموعه آموزش شما در خیابانهای میشیگان تاکسی توک توک وجود نداشته باشد، در خیابانهای هند یک تاکسی توک توک را تشخیص نمیدهید.”
اوایل این هفته، شرکت آلمانی HERE اولین محصول خود را با همکاری مالکان خود یعنی خودروسازان اروپایی، BMW، دایملر و فولکس واگن راهاندازی کرد. بر اساس گزارشی اولیه از رویترز، سه خودروساز آلمانی اطلاعات را برای ارائه اطلاعات درباره شرایط ترافیک از تصادفات یا توقفهای ترافیکی گرفته تا ساخت و ساز ضعیف جاده و حتی پارکینگ کنار خیابان به اشتراک میگذارند. این اطلاعات از ورودی دادهها از هزاران فید زنده ترافیک از دوربینهای یکپارچه شده در سیستمهای نمایش و هدایت خودروها به دست خواهد آمد.
این انفجار اولین نشانه از این است که چرا بسیاری از شرکتها برای تکنولوژیهای هدایت HERE هنگامی که نوکیا آن را از هم جدا کرد و اواخر سال گذشته با قیمت ۳٫۱ میلیارد دلار به سه خودروساز فروخت، مبارزه میکردند. در ایالات متحده رقابت برای خدمات داده HERE در مرحله اولیه قرار دارد. این رقابت بیشتر به سبک Mapillary نسبت به غول آلمانی است. CivilMaps با حمایت فورد ۶٫۶ میلیون دلار برای دنبال کردن یک تکنولوژی تا حدودی مشابه جمع آوری کرد.
در همین حال، رقبایی مانند گوگل به چالش کارایی جدید از سوی گروهی از استارتاپها (یا ارزیابیهای اخیر آنها) به طور جدی نگاه نمیکنند. در مورد گوگل، این موضوع به معنی خرید Urban Engines اوایل این ماه است.
Solem میگوید: ” موقعیتهای خاصی وجود دارد که هوش مصنوعی نمیتواند آنها را مدیریت کند زیرا از ابتدا آنها را در ماشین نصب نکرده اند، و برای نصب آنها باید آموزش ببینند.” به همین دلیل است که دادههای محلی بسیار مهم هستند و ممکن است بعدی مسیر جدید را در مسیر خودروهای کاملاً خودران نمایش دهد.
- نویسنده : حامد غلامی
- منبع خبر : TechCrunch