دوربین NAUTO
NAUTO، یک استارت آپ در زمینه فناوری خودروهای بدون راننده، بودجه ای نامشخص را از سرمایه گذاران دریافت کرده و همچنین با غول های خودروسازی و بیمه، BMW، تویوتا و آلیانز، پارتنرشیپ هایی در زمینه اشتراک گذاری داده منعقد کرده است. این سرمایه گذاری از سوی BMW iVentures، Toyota Research Institute و Allianz Ventures صورت گرفته که در دور سرمایه گذاری سری A NAUTO شرکت کرده اند. رویکرد منحصر به فرد NAUTO از دوربین، سنسورهای حرکتی و سیستم های GPS استفاده می کند که با نرم افزار هوش مصنوعی اختصاصی آن، هم شرایط جاده و هم رفتار راننده در داخل وسیله نقلیه را نظارت می کند.
این فناوری شرایط بالقوه خطرناک را تشخیص می دهد و به رانندگان هشدار می دهد تا تمرکز خود را حفظ کرده و از تصادفات جلوگیری کنند. سیستم NAUTO، که شامل یک دوربین رو به کابین و یک دوربین رو به جلو است، به طور خودکار در زمان قریب الوقوع بودن برخورد، فیلمبرداری می کند. این فیلم ضبط شده می تواند توسط رانندگان حرفه ای برای ارائه شواهد در موارد تصادف استفاده شود و به حل اختلافات و رد ادعاها کمک کند. رانندگان همچنین می توانند به طور دستی ضبط را برای شرایطی مانند مسافران سرکش شروع کنند، که به مدیران ناوگان هشدار می دهد و یک پخش زنده از حادثه را ارائه می دهد.
استفان هک، مدیرعامل NAUTO، معتقد است که این فناوری امروز برای رانندگان حرفه ای مفید است و با جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد رفتار رانندگی و شرایط جاده، به طور مداوم تکامل خواهد یافت. سیستم dashcam-like این شرکت به رانندگان کمک می کند تا با شناسایی شرایط خطرناک، از تصادفات جلوگیری کنند. هک اهمیت این فناوری را به ویژه در محیط های شهری شلوغ برجسته می کند و می گوید: ” مردم با رعایت خطوط و نزدیک نشدن به خودروی جلویی، تا حد زیادی از دردسر دور می مانند… اما این در سَن فرانسیسکو یا نیویورک با تعداد زیاد مردم، ترافیک و پارکینگ کار نمی کند.”
فناوری NAUTO در حال حاضر توسط ناوگان های مختلف، از جمله تحویل بسته، تحویل مواد غذایی، حمل و نقل نفت و گاز، و خدمات تاکسی و لیموزین استفاده می شود. اگرچه رانندگان Uber و Lyft از طریق انجمن های رانندگان از NAUTO استفاده می کنند، اما این شرکت هنوز شراکت رسمی با هیچ شرکت شبکه حمل و نقل ندارد.
جیم آدلر از Toyota Research Institute بر نقش فناوری NAUTO در شتاب بخشیدن به توسعه خودروهای خودران ایمن تاکید می کند. “در صنعت، فرض بر این است که برای ایمن شدن خودروهای بدون راننده، نیاز به رانندگی میلیاردها مایل در همه گونه شرایط آب و هوایی، ترافیک و شرایط دیگر است. ما معتقدیم برای درک همه چیز که به آن نیاز داریم، هزاران میلیارد مایل رانندگی لازم است. و NAUTO در حال حاضر مشغول مطالعه ترافیک و رفتار رانندگان در شرایط خطرناک است.”
- نویسنده : حامد غلامی
- منبع خبر : TechCrunch