خودروهای خودران
خودروهای خودران Uber قرار است در این ماه، زودتر از انتظار، به جاده ها بیایند. این یک خبر شگفت انگیز است، اما برای رانندگان، چندان شادکننده نیست. آن ها تنها افراد متضرر نیستند، زیرا عواقب بیکاری ناشی از ربات ها ممکن است در نهایت به سراسر اقتصاد سرایت کند. چه بلایی سر یک میلیون راننده Uber خواهد آمد؟ و ۳٫۵ میلیون راننده کامیون در ایالات متحده؟ و میلیون ها راننده دیگری که در حوزه تحویل کالا، اتوبوس، تاکسی و سایر زمینه ها فعال هستند؟ این مشاغل یک شبه نابود نخواهند شد. ممکن است ۲۰ سال طول بکشد. اما اگر برای این تغییر نیروی کار برنامه ریزی نکنیم، ممکن است برای برخی آسیب های جدی به وجود آورد، در حالی که برای بقیه تسهیلات زیادی ارائه می دهد. خودروهای خودران بدون شک آینده هستند.
آن ها خیلی ایمن تر و آرامش بخش تر خواهند بود. آن ها ترافیک و آلودگی کربن را کاهش می دهند. و می توانند زمان مفید کارمندان دانش محور را که قبلا در ترافیک اتلاف می شد، آزاد کنند. آن ها همچنین خیلی ارزان تر از پرداخت به یک نفر برای رانندگی خودرو هستند. بلومبرگ می نویسد: “سفرها برای مدتی رایگان خواهد بود، به جای هزینه معمولی ۱٫۳۰ دلار برای هر مایل در محل. در طول مدت، Travis Kalanick مدیرعاملUber می گوید قیمت ها خیلی پایین می آیند که هزینه سفر به ازای هر مایل، حتی برای سفرهای طولانی در مناطق روستایی، در Uber بدون راننده ارزان تر از ماشین شخصی خواهد بود. ” آه و Uber به تازگی اعلام کرده است که یک شرکت خودروهای خودران کامیون را خریداری کرده است. مشکل این است که رانندگی یکی از شکل های اصلی کار کم مهارت در کنار صندوقدار و آماده سازی غذا در فست فود است. ربات ها به دنبال همه آن ها می آیند. برخی استدلال می کنند که تکنولوژی مشاغل جدیدی برای این افراد ایجاد خواهد کرد. اما در حالی که ممکن است مشاغل جدیدی ایجاد کند، به احتمال زیاد آن ها برای افرادی که شغل کم مهارت خود را از دست می دهند، قابل دسترسی نخواهد بود. به این صورت فکر کنید. وقتی ماشین اختراع شد، تهدیدی برای کارگران کم مهارت بود که قبلا افراد و اشیاء را جا به جا می کردند: اسب ها. همانطور که در این فیلم عالی “انسان ها نیاز ندارند که درخواست کنند” نشان داده شد، این ایده که “تکنولوژی بهتر مشاغل بهتر و بیشتری برای اسب ها ایجاد خواهد کرد” بلافاصله خنده دار به نظر می رسد. جایگزینی “اسب ها” با “انسان ها” در آن جمله نباید امید چندانی ایجاد کند. این تغییر به خودکار سازی چه بلایی سر اقتصاد خواهد آورد این است که درآمد کارگران کم مهارت که جایگزین شده اند به مالکان و طراحان ناوگان خودران، ربات های آشپز و ربات های صندوقدار منتقل می شود. این یک کابوس مارکسیستی است. نرم افزار قبلا تاثیر مشابهی ایجاد کرده است، اما انتشار ربات های خودکار این انقلاب را به جای بیت ها به حوزه اتم ها گسترش خواهد داد. به همین دلیل رییس جمهور آینده باید از هم اکنون ما را آماده کند، البته امیدوارم بدون محدود کردن سرعت نوآوری. آموزش، آموزش شغلی و خدمات استخدام ضروری خواهد بود. جهنم، فقط شناسایی و صحبت درباره مشکل شروع خوبی خواهد بود. در طولانی مدت، باید نگاه عمقی به نحوه عملکرد کاپیتالیسم در عصر خودکار سازی که تکنولوژی سریع تر از ایجاد آن مشاغل را جایگزین می کند، بیاندازیم. آیا همه باید یک شغل تمام وقت داشته باشند؟ آیا می توانیم ثروت را از بالا به پایین توزیع کنیم تا پایین بدون افت به بی ثباتی و رکود گرسنگی نکشد؟ این تاثیر بر ذهن شهروندانی که برای تعریف ارزش خود به میزان نان که کسب می کنند، نه میزان نان که دریافت می کنند، تربیت شده اند، چه خواهد بود؟ این سوالات پیچیده ای هستند که پاسخ قطعی ندارند. ما به زمان کافی برای یافتن آن ها نیاز داریم. اما امروز Uber به وضوح نشان داد که ETA آینده خیلی زودتر از آنچه انتظار داشتیم است.
- نویسنده : حامد غلامی
- منبع خبر : TechCrunch