هوش مصنوعی
هوش مصنوعی (AI) در سال ۲۰۱۶ به نوعی به یک مهمانی رسمی دعوت شد. با وجود اینکه دهها سال در حال توسعه بود، امسال با ترکیب ایدهآل قدرت محاسبات ارزان قیمت و دسترسی به دادههای بیشتر، به نظر میرسد زمان هوش مصنوعی فرا رسیده است. اولین تلاش آن در تجارت به افزایش کارایی فروشندگان در هر سطحی از گردش کار فروش هدایت شد. آلن لپوفسکی، تحلیلگر تحقیقاتی در Constellation Research که روی تأثیر هوش مصنوعی در کار تمرکز دارد، میگوید: اگر به آن فکر کنید، منطقی است که از بخشهایی از شرکت که درآمدزا هستند، شروع کنید. مطمئناً فروشندگان این موضوع را درک میکنند. او شاهد تلاش انسانها برای مقابله با حجم زیاد اطلاعات است. با جمعآوری اطلاعات در حال افزایش، به قدرت پردازش ماشینها برای کمک به درک انبوه دادههای در حال رشد نیاز است. لپوفسکی میگوید: “هوش مصنوعی امیدواریم با فیلتر کردن اطلاعات و خودکار کردن وظایف به کاهش این مشکل کمک کند.” این قطعاً تأثیر خود را در جامعه استارتآپی گذاشته است. فقط در این هفته، ما شاهد Conversica ، شرکتی که یک دستیار فروش مجازی بر اساس هوش مصنوعی ساخته است، بودیم که ۳۴ میلیون دلار سرمایه گذاری جذب کرد. این ابزار از پردازش زبان طبیعی، موتور استنباط و تولید زبان طبیعی استفاده میکند – فناوری AI نسبتا پیشرفته – برای برقراری ارتباط اولیه ایمیل با سرنخهای فروش. در همین حال، Tact ، شرکتی که توسط یک کهنه سرباز صنعت CRM راه اندازی شده است، ۱۵ میلیون دلار برای به کارگیری هوش در بخش برنامه ریزی و اجرای روزانه یک فروشنده جذب کرد.
این شرکت با استفاده از AI، هدف دارد به کارمندان فروش کمک کند تا به جای اینکه برده ابزارهای CRM باشند، به شیوه ای منطقی تر و کارآمدتر کار کنند. حتی با اینکه شرکتهایی مانند این در حال کوشش هستند به فروشندگان کمک کنند تا در جنبههای مختلف فرایند فروش هوشمندتر کار کنند، صنعت CRM امسال با شرکتهای مختلفی مانند Salesforce ، Oracle و Base که ابزارهای CRM را نه فقط برای ثبت تعاملات فروش بلکه برای افزایش فروش با هوش ساخته شده عرضه کردند، به AI رو آورد. وانسا تامپسون، معاون ارشد بینش تجربه مشتری در Bluewolf، یک آژانس مشاوره که با مشتریان Salesforce کار میکند، میگوید: به طور سنتی، CRM محلی برای ساخت سوابق تعاملات مشتریان بوده است، اما AI اجازه میدهد بیش از این باشد. “با AI، تعاملات مشتریان با هر تعامل و اطلاعات اضافی ریزبینی و در نهایت هوشمندتر میشوند.” این درباره استفاده از قدرت آن پلتفرم برای فروشنده بهتر بودن و ارائه زمان بیشتر برای کار با مشتریان و بستن معاملات است. او توضیح میدهد: “برای یک فروشنده برای پیشبینی محل صرف وقت یا انجام بهترین اقدام بعدی – آنها به دادههای صحیح در زمان صحیح نیاز دارند. آنها باید از هر منبع داده اطلاعات را جمع آوری کنند و باید یک پلتفرم شناختی برای ارزیابی آن دادهها برای تصمیم گیری داشته باشند. ما همچنین شاهد به کارگیری هوش در خدمات مشتری با استفاده فزاینده از رباتها برای پردازش ارتباط اولیه با مشتریان هستیم. ایده این است که ربات وظایف ساده را انجام دهد و تعاملات و درخواستهای پیچیدهتر را به اپراتورهای انسانی واگذار کند. در این هفته، Salesforce LiveMessage را منتشر کرد، ابزاری برای جاسازی برنامههای پیامرسانی در پلتفرم Service Cloud خود، که ترکیبی از استفاده از رباتها و نمایندگان خدمات مشتری زنده است. فروش و خدمات مشتری ممکن است فقط شروع باشند. در چند سال آینده، احتمالاً شاهد حرکت AI به عمق هر جنبه از تجارت خواهیم بود زیرا شرکتها به دنبال استفاده از قدرت رایانه برای افزایش و بهبود کارمندان خود هستند.
- نویسنده : حامد غلامی
- منبع خبر : TechCrunch